hie~~~as promised..haku akan selalu hapdet…here another one..

they are phenomenon!!!

they are nuttin!~~ but stringz…

sepanjang bulan lepas…aku lepak kat goodhope hotel tu..eveytime bersiap ntuk gi dinner…aku ngan hanan pasang channel 5 (tv singapore) …so selalu la layan america’s got talent tu…huhu…(sekarang cakap pasal amerika je teringat kasut! hahaha)….

so, aku tgk semua act macm boring2 aje..takde yang best..accept these guyz…wuu…they really are phenomenon…..

nice giler…terus aku syok….they’re original.they wrote all the songs….seriously….2 lagu yang depa main masa show ni thunder and broken sorrow…and of course…2-2 best siot…..

mereka siap ade album sekarang….boleh download beli..hehehe

~~~~~~~~~~~~~~~~~

for guyz..kita ade aweks2 yang cun…pun main violin jugek….mereka pun best and masyuk….lagu feveret aku victory and fuego….

~~~~~~~~~~~~~~~~~

anyway…just for a reminder…for u..and ME~~~hari2 jumaat…nie..hehehe…

Mazhab Syafie’

Kita boleh simpulkan bahawa pendapat dalam mazhab Syafie’ berhubung dengan nyanyian yang disertai dengan alat-alat muzik terbahagi kepada tiga sudut:

a)Haram : segala alat-alat muzik yang bertali, ditiup dan segala alat muzik yang dipalu melainkan kompang adalah haram. Jelasnya seruling, kecapi, gitar, gendang yang mempunyai 2 permukaan seperti (طبل / كوبة) adalah haram di sisi mazhab Syafie.

b)Makruh : Ulama’ Syafiieyyah memakruhkan penggunaan (قضيب) kerana (قضيب) hanyalah alat yang digunakan sebagai pengetuk yang mengikut hukum nyanyian itu sendiri. Oleh yang demikian, (قضيب) adalah makruh kerana nyanyian tanpa alat adalah makruh di sisi fuqaha’ Syafie.

c)Harus : Menurut mazhab Syafie, kompang (دف) adalah harus dipalu dan dimainkan di majlis-majlis perkahwinan dan majlis-majlis khatan ( bersunat ). Sekiranya paluan kompang dimainkan pada majlis-majlis selain daripada 2 majlis yang disebutkan tadi, sebahagian Syafieyyah mengatakan tidak harus dan sebahagian yang lain mengatakan harus. Walaubagaimanapun pendapat yang masyhur di sisi Imam Al-Nawawi adalah tidak harus memalu kompang di majlis-majlis selain daripada majlis perkahwinan dan majlis khatan.