huaaalalalallalala……..dpt tgk gerhana matahari tadi…tp lambat sikit..dah nak abes dah……owh..yea…solat sunat juga tidak dilupakan…hiyyahhh

assalamualaikum semua~~~

ok..kali ni aku nak berdiskusi sedikit…(sedikit saje..tak banyak pun)…

aku pergi dua wedding baru2 ini…..heheh…..and i’m here to do a simple ‘pos-mortem’…. bila pergi2 wedding org…previously….aku tak buat observation sgt..hala…malas nak being so particular…but this time..aku dah start nak kepo-kepo analyzing several things…not looking for fault of course…but looking for what we can improve….

1. the khemah

if u guys planning to make it kat dewan…ignore this point….tp wedding baru2 ni aku pegi..buat depan rumah..so obviously kena guna khemah….cakap pasal khemah..biasanye kita upah org pasang….and too bad..tuan rumah dosen’t really bother bout the khemah2 thing….

nak dijadikan cerita..satu wedding aku attend itu…hujan….dan khemah yang dipasang agak tidak kemas..abis segala air hujan tempias dan bocor2 ditgh….kesian tgk tetamu….sampai kena berhanti makan dan berdiri…..aku antaranyer yang kena berdiri sebab tempat lain dah penuh…dan basah…(i think this is the reason of why this entri came out)

so aku rasa…tuan rumah atau ajk khemah(kalau ade) should really check khemah tu dulu..buat hydro test ke ..leak test ke hape….(pergh..macam nak test pipeline lah pulek)..yalah khemah bukan nak buat redup saje…untuk berteduh juga kalau hujan….

2. dj…urggh…

kalu nak amek DJ…make sure DJ tu bukan org yang syok sendiri….better dj yang memang biasa ngan wedding…well-aware with the aturcara majlis…or perhaps… protokol…

aku memang semak gi wedding yang DJ nyer pasang lagu ntah ape2..tu lum kire yang amek bahagian nak melalak mcm suara mereka lah yang paling best…dan aku rasa tak payah DJ pun takpe…baikla kita pasang selawat ke…bialah diulang2 sepanjang majlis pun…..(adik aku td sibuk nak main gitar pulak kat wedding siape ntah…kene marah ngan emak..padan muke!!)

3. mak andam

aku tak de issue sgt ngan mak andam ni….cuma ade satu majlis tu mak andam tak duduk dekat ngan pengantin tu..pengapit pulak tak pasal2 buat semua benda…kesian aku tgk pengantin gelisah…itu je point aku….

owy ye…teringat aku kat satu wdding tu..mak andam pulek yang over…mcm dia plak nak kawen..huhuh…..

4. makanan

hygiene and proper food preparation itu penting…..or else….ur guest may ended up with frequent visit to toilet the next day….urgh…..(pengalaman beb..pengalaman….)

the end…

halala…banyak lagi sebenarnye aku nak cerita….tp..nanti karang macam bagus pula bunyiknyer…aku pun lum kawen lagi..tak taulah mcmana rupa wedding aku itu nanti…harap2 ia berjalan lancar dan diberkati-Nya…(lama lagi beb…aku lum plan nak kawen lagi~~)

kesimpulanye….proper planning tu penting giler….(bak kata xylops dalam interview haritu…6Ps…Proper Prior Planning Prevents Poor Performance! hahahaha) especially bab2 responsibility…siape handle khemah….berkat siapa bungkus…lauk siapa yang tambah..air basoh tgn sape jaga…pinggan sape basoh….pukul berapa..aktiviti ape…bak kata lecturer Project planning aku…buat WBS…analyse critical path….identify risk and the mitigation actions….perlu beb….buat awal…kick-off meeting kena buat…(aku pernah witness wedding yang ade kick-off meeting beb..seriously)…..

akhir kata…..kita hanye merancang….ALLAh yang menentukan…

pengantin

…dan aku sekadar becakap….any additional comment? or experience?

and baba ali has his own thought too…in his very own version…

hahahaa…kelakar beb….tp betul la ape dia cakap….and i like to quote..

“..make it with pure intention…because if you do it for the sake of Allah the reward is with Him…but is you do it for the sake of people…it reward is with them…”

here another nice video..pasal kawen jugak la ..layan beb..berilmu dan menghiburkan…

parent negotiation

hantaran

yeah! ustaz asri best!

***td aku kata diskusi ini sikit saje..tp sudah terjadik panjang…arrgh..lantak..layankan aje~~~