salam..

teringatkan conversation kami didalam van sewaktu pulang dari course di sungai buluh…dalam perjalanan kami berborak kosong isu hangat di Perak…huhu..tak yah elaborate pun semua orang sudah tahu…politik? tidak…tidak…blog aku bukan blog politik…dia ruangan melalut aku saja…

nak dijadikan cerita perbualan itu melarat2 dan menyebabkan sarah tetiba mengeluarkan soalan ini…

“ok..macammana korang tahu korang ni org melayu?”

ha? ha?..mcmana…?tertanya2 sebab macam konfius dgn soalan sarah…

“ok…macamana nak tahu..kalau kita ni betul orang melayu?” sarah mengedit soalan dia…

“tgk surat beranak..” aku buat lawak kat jidot…

“lahir2 dah melayu…mak bapak melayu..” yang ini aku tak ingat siapejeawab..

“sarah..ini..” aku tunjuk hidung…“hidung penyek..aku org melayu!” aku masih lagi tak serius…

“pemalas!” jawab jijul selamba….sambil baca surat kabar…terdgr ipin mengekek2 gelak…serius..ini lawak…

“memang ape..aku pemalas..” jijul melawak dgn mesej yang tersirat….

setelah kami serender…sarah pun jawab…

“nak tahu kita melayu…sbb kita islam…” sarah memberi penjelasan..

“lina joy?..lina joy macamana?”..inipun aku tak ingat siapa tanyer..dalam van beb..aku tak dapat nak toleh 180 deg…hahaha

“eh adelah..org melayu bukan islam…eh..ade ke?” aku teragak2…

“tak..takde…mengikut kontrak sosial…melayu…mesti beragam Islam..”

ape itu kontrak sosial?…..kontrak sosial adalah perjanjian oleh bapa2 kemerdekaan dalam perlembagaan…mahu tahu lebih lanjut…?

di ringkaskan disini…melayu mengikut istilah…mestilah

(i) menganuti agama Islam,

(ii) secara lazim bercakap Melayu, dan

(iii) menurut adat istiadat Melayu (Perkara 160)

melayu1

mahu tau lagi? goggle saje kontrak sosial…hm…artikel ini menarik juga..pasal pandangan Angku Aziz and Tun M pasal kontrak sosial ini…wihii

hoyeah..ini saje entri kali ini…agak berbaur skema...sgt bukan ‘aku’…politik ke? tak kan..ia pengetahuan am…am saje…kata org putih…general knowledge….hahahaha …biarkan..layankan aje…yang dah tahu….bagus!…yang tak tau..amek tau!

nota kuku kaki: pengetahuan am aku sgt lemah…mari memupuk budaya membaca blog buku!!!

nota kuku kaki lagi: owh ia sgt betul jijul….

nota kuku kaki kiri: jgn malas2 tau!