hualalala….amboi22 korang~~~~
aku tak hapdet sket blog ni…jatuh golek2 blog stas aku..kukuikuikui

ok….

nak cerita ape ek?

“kata tajuk common courtesy…”

owh…ok..ok..meh aku cerita sket tgk~~~~!!

semalam aku pegi kenduri kawen kawan aku yang bernama poji…tak ramai yang dpt pegi..yang jadik cuma azim, jijul and jidot..itupun setelah kena paksa ngan aku..dalam perjalanna  balik tu kami semua berborak riang..antara topiknyer pasal adab kita yang biasa dan sejauh mana we ‘fake’ it…

hahaha..confuse? confuse? confuse aku nak crita ape?

ok..korang mesti pernah lalui situasi ini..pada satu hari yang sgt panas..korang singgah rumah kawan korang ni, tak kesah la kawan ke sedara ke, member lama ke, orang baru kenal2 ke….kemudian dijemput masuk..

lepas masuk duduk2..tuan rumah tanyer…

“nak minum air ape?”

dan korang pun jawab..

“eh…takpe..takpe..takyah susah2…” padahal..dalam hati..Allah saja yang tahu hausnyer korang..yelah tgh panas…

dan tuan rumah biasanyer jawab…

“alah..mana ada susah..panas ke sejuk?” tuan rumah tanyer lagi

“eh takpe la…jgn susah….ish..buat susah2 aje..”

dan….as a common courtesy..tuan rumah itu pegi dapur dan buatkan air oren sunquick bersama ketulan ais…dgn potongan buah epal dan anggur…

tiba2..”pruff!”..rupa2nye itu imaginasi korang aje…tuan rumah itu duduk saja di situ dan bertanya “susah nak carik rumah ni td?”…tanpa ada ciri2 nak pegi dapor buat air…buat tak reti aje…

kah..kah..kah padan muka korang sia2 aje fake..dan lepas itu..korang balik dan singgah kedai mamak order air oren dua gelas besar…sambil berfikir2 di manakah silapnya…

tak dapat air oren..aku minum air paip!

tak dapat air oren..aku minum air paip!

kah kah kah…gelak2 kami sepanjang perjalanan semalam..membincangkan bebrapa contoh situasi yang kami “fake” for the “sake” of  common courtesy…a good cycle of this nature suppose to be…that the other party tu paham2 bahasa la…

tp ade jugak situasi yang org tu mula2 ajak2 ayam aje….

“ha..tambah2…tambah lauk tu…nasik pun banyak ni..”

“eh..takpe2…dah kenyang…” dgn harapan dia offer kali kedua…

“laa….yeke dah kenyang..ish2 rugi…rugi…” sambil habiskan lauk udang galah masak sambal tu…korang..telan2 air liur saje..

kah kah kah…..

nota kuku kaki: yang penting ikhlas…tak baik tau fake2 ni…