Arama puteri..sekolah….kota tinggi…1998…

sudah pukul satu malam…sudah sunyi sepi…kedengaran pintu bilik study di aras bawah sesekali terbuka..budak2 ulat buku dan rajin belajar sudah mengantuk barang kali…aku terkebil2..pusing kanan…tak terlelap..pusing kiri..

“astaghfirullah….” bayangan putih tingkap sgt mengejutkan…cilakak!..langsir rupanye….lalu ku pusing kanan semula…latihan bola tampar petang td memang memenatkan..tanganku rasa sengal2 unta..barangkali kerana itu aku tidak dapat lelapkan mata..harap2 begitulah…ku biarkan fikiranku menerawang jauh…jauh jauh…

tiba2 mata kuterasa berat..sepeti mahu ditutup oleh sesuatu..sesuatu di luar kuasa aku…kucuba gerakkan tgn..crap…kena tindih lagi…ini bukan malam pertama aku kena..dalam minggu ni dah tiga kali..aku cuba bukak mata…tak boleh…seinci pun aku tak dapat bergerak…segala surah yang dapat diingat aku baca..mengharapkan ‘ia’ pergi..namun tak berjaya…tiba2 aku tersa seperti kelemasan…tak mampu bernafas…

“Allahuakhbar!”…akhirnya..dpt juga aku lafaz..aku terus terduduk..malam itu agak sejuk tp aku berpeluh2…berkira2 patutkah aku tidur balik..tak sanggup rasanye kena lagi….

……….

eleh..citer kena tindih ni feymes kat asrama dulu…aku kena tindih boleh dikatakan rutin….memula seram..lama2 jadik mcm sakit hati..nak tido pun tak senang…

motif aku cerita pasal kena tindih ini kerana aku baru belajar dari email yang aku dapat pasal sleep paralysis

as per here…”Sleep paralysis consists of a period of inability to perform voluntary movements either at sleep onset (called hypnogogic or predormital form) or upon awakening (called hypnopompic or postdormtal form).

Sleep paralysis may also be referred to as isolated sleep paralysis, familial sleep paralysis, hynogogic or hypnopompic paralysis, predormital or postdormital paralysi.”

chekidaut dia punyer symptom2

  • A complaint of inability to move the trunk or limbs at sleep onset or upon awakening
  • Presence of brief episodes of partial or complete skeletal muscle paralysis
  • Episodes can be associated with hypnagogic hallucinations or dream-like mentation (act or use of the brain)

kena tindih selalu dikaitkan dgn mahluk halus..a.k.a h***u..hekeleh..lagi nak sensor…but it is very good since we actually have a so-called scientific  statements  to explain what happening…at least kurang sikit rasa seram..

gi la baca kat website tu..huhu..banyak juga persoalan aku terjawab…kalau dulu..masa kena tindih tu..bila ada member sentuh baru berenti..dan dulu..aku punye style kena tindih seperti dilambung2 dan dihayun2 mcm dalam buai…hayun laju plak tu…

bermudez-sleep-paralysis

dan bila aku google2, fenomena ini ramai juga yang mengalami perkara yang sama..kena hayun..yang terasa mcm freefall pun ade..

memang rasa sesak nafas mcm nak mati..macam ada batu besar duduk…kalau setakat lemas2 tu leh handle lagi..yang aku tak tahan version ada bunyi2 seram..and of course ‘imej2-nyiang rapik’ yang tak mau dilihat pun turut serta muncul…

mungkin ramai yang dah tau pasal sleep paralysis ni..untuk aku yang malas membaca dan berpengetahuan am yang sgt rendah..ia adalah ilmu yang berguna…hahaha…lepas ni kalau ade org kata..

“ish..aku kena tindih la semalam..macam ada org mangilai2!…seram aku”

aku leh jawab konfiden sambil buat muka bijak..

“oh…kau kena sleep paralysis tu…takde benda lah…”

hahahahahah….ni la dia contoh org riak jawab..jgn ikut..aku melawak aje…

sleep-paralysis-nightmare

“amacam? berat tak aku?” kata mahluk yang bergaya itu

nota kuku kaki aku: tp aku admit..in some situations..it is due to…the’nyiang rapik’ one…huhuhu…

nota kuku kaki kau: entri ini buat aku tak siap kerja opis yang aku bawak balik itu…konon2 workaholic! boleh blah!