Melaka….bandaraya bersejarah…sejarah beb….sejarah…

Ape kes hilang purse?!?!…bodo betul!!baru saja  minggu lepas aku beli purse baru..belum puas pakai…belum puas berlagak lagi ngan org…(belum puas ke hape hari2 tayang kat tini..dia yang carik purse baru..aku yang beli.!) waaaaahhh gituh! Seronok sebab purse aku murah saja…murah yang amat..sale kat parkson..lalu aku amek dua…satu kasik mak…

Ape kes tak tgk proposal lagi lu org? gua dah tgk dah…hari gua hilang purse gua….hari yang sama…tp bukan sebelum…selepas…pukul  910 malam gua hilang purse..pukul 930 gua masuk panggung layan proposal…ape kes?? Balik tgk wayang baru pergi buat report…adeh…sadis….takkan gua nak spoil rakan2 gadis gua yang nak tgk citer tu…maka gua layan jugak tgk wayang itu…walau hati gua berat…puas menyumpah sapa yang rembat….apakan daya..salah gua…memang salah gua….proposal  best…sila tengok..pirate pun ok..

Macam mana boleh hilang? Perlukah aku citer? Takpayah lah…teramat bangang situasi hilang tu…ok…aku dah buat keputusan…aku malas cerita…hahaha…padan muka korang..tak tau…tak tau!!!

Ok…

Aku skip terus ke cerita buat report polis…

Masa tu dah 1145 mlm lebih kurang…seketul saga putih milik Sarah meronda2 area gadong carik balai polis…jauh betul pergi buat report…kat malim…belasah la…

Yang jaga kaunter seorang  polis muda…sorang polis tua…cute jugak polis muda..ops! Fokes! Fokes! Hilang purse…hilang purse….fokes!

“Assalamualaikum…”

Ecewah! Aku bagi salam kat polis tu…senyum…buat muka mesra…hahaha…

“Waalaikumsalam…ye..?”

“saya hilang wallet….kat dataran pahlawan…”

“Ooo..hilang wallet…..” Sedikit hampa…mungkin dia berasa keciwa…hidup sebagai seorang polis..kes2 tak mencabar seperti hilang wallet je yang biasa…agaknyer la…

“mcmana boleh hilang??….”

Aku pandang sarah….sarah pandang aku….buat muka terkulat2….hehhee….

“kat tempat dot…dot…dot….” aku jawab…cubaan tidak berterus terang ketika membuat report…aku malu sebenarnyer…aku bukan tipu..Cuma tak citer detail aje…

Kemudian dia pun mengambil2 detail2 aku…tarikh lahir…alamat…

“pekerjaan?”…

“…hmm..ngaaa….” entah kenapa kalau org tanyer kerja ape aku selalu susah nak jawab…tak reti….tp aku jawab jugak…nak kata technician karang dia tanyer aku pasal wiring…aku tak leh jawab..nak kata  doctor aku tak pernah pulak amek medic dulu…nak kata aku pendakwah bebas…dia muntah pulak karang….nak kata pencacai…karang dia kata aku buat lawak walau aku serius…walau itulah hakikat kerja aku sekarang…

“jurutera..”…pelan je aku sebut…

“waaaahh..jurutera!!!!…mesti taip laju ni…!”

Aik? Taip laju? Kenapa dalam banyak2 description engineer pompuan seperti  cantik, menawan, anggun, ayu…..taip laju yang dia pilih???..taip laju pun taip laju lah….

“No telefon?” polis tu tanyer lagi..

Ha? Aku tersentap…baru saja aku nak tersipu2…tiba2 aku sedar yang aku tgh buat polis report…hahaha…poyo!

Kemudian aku menunggu encik polis itu taip report aku…

PADA 4/8/09…LEBIH KURANG JAM 915 SEMASA DI DATARAN PAHLAWAN BANDAR MELAKA…

“kat mana td hilang?” eh dia tanyer lagi…

“Kat…dot dot..dot…” kali ni aku kasik stori betul2…gagap2 aku jawab malu! aku tak tau nak letak muka aku kat mana…

“oooo….dot dot..dot…hahaha” siot je polis ni pun gelakkan aku….cet!

“eh..nak tulis dalam report ke?” aku cemas…aku tak nak la letak detail kat mana aku hilang…

“tak payahlah…ni cukup..kang malu plak kang…”

Cilakak….kompom aku nak benam muka dalam tanah…malu aku! Ahahahahahha…bodo..bodo…aku pandang sarah…siyes..aku nak gelak…sarah pun gelak2…gelak giler..muka nak seronok…polis tu sure konfius..budak ni hilang wallet pun seronok? Ape kes?

…SAYA SEDARI DOMPET SAYA…

‘dompet’? waah…dah lama giler tak guna perkataan ni..dompet..dompet…dompet…sebut banyak2 kali terus hilang ciri2 beg duit…dompet…hmmm..bunyik mcm alat muzik… trompet… dompet… trompet.. yeah…dompet..alat muzik…hahaha…

…TELAH TERCICIR TIDAK TAHU DIMANA…

Waaakakaka….kali ni aku tak tahan..aku bantai gelak lagi…tp aku gelak2 pandang sarah..tak mau polis ni terasa…siyes…ntahla…bagi aku ayat ni sgt lawak…sgt jiwang….TIDAK TAHU DIMANA (baca dgn nada mcm cerita zaman hang tuah)…haha…bagi aku tercicir itu sudah cukup…tidak tahu dimana tu macam redundant…plus..ia mcm puitis gitu…hahhaa….

…DIDALAM MENGANDUNGI…

PENGENALAN DIRI…LESSEN MEMANDU..2 KAD CREDIT..KAT ATM..WANG TUNAL  RM70…

“70 hengget je?! Miskin betul kau..kerja engineer..70 hengget je…hahahhaa” Sarah gelakan aku..cilikak! hahahahaha…keji…keji….

Sebenarnyer banyak lagi harta aku dalam purse aku…student pass UIA yang paling aku sayang…mana nak dapat lagi beb…belajar bertahun2…sayang siot…sayang giler…dulu hilang wallet masa kat U aku hilang student pass matrik…sekarang dah kerja…hilang pass U…pass kerja aku dah pernah hilang jugak..naseb baik boleh buat baru…wah…banyak jugak benda yang aku hilang…

Lama jugak proses buat report tu…polis tu memang taip lambat pun…mungkin dia seorang yang teliti…hahahah….

Balik semula ke hotel…kami gelak2 dalam keta…masih lagi rasa malu ngan polis tu…cet…nasb baik dia cute…

Sedih…aku sedih wallet aku hilang…sedih betul2..tidak tipu beb…apakan daya…aku memang cuai…padan muka aku…

“takpe dude…pikey positif! At least kau boleh buat kat atm baru..ganti kad kau yang terkelepet2…ic..kau boleh amek gambar yang baru…yang cun!”

“owh!!! Maksud kau ic aku sekarang tak cun la!!!”

Kami gelak2 lagi…aku yang sepatutnyer sedih…gelak2 lagi….

Ituuuuuuuuuuu…dia cerita panjang aku…..sapa baca sampai habis terima kasih…siapa skip baca..sila mula dari atas semula…hahahahha……

4 hari hidup takda warganegara( takde ic)…kejap2 aku rasa aku org Australia…kejap2 aku nak rasa aku org Russia…fazil kata aku org Indonesia…td aku dah buat ic baru! Pakai cun2! Konon2!

Snap! Ic siap! Muka aku muka stim!! Cilakak!!

Buat ATM baru…ek?..ape tu kat wiper aku tu???

Cilakak!!!!! Kena saman pulak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dem…sejarah….melaka memang bandaraya sejarah dowh!!! Siyes gua tak tipu…gua buat sejarah sendirik….tahniah….

********

nota sengkek: kesimpulannyer….aku tgh sengkek giler ni…