setelah kena basoh sbb tak gheti2 nak hapdet blog…

akhirnyer aku kembali merepek…

baca jgn tak baca..hahahahaha

Good day everyone~~~!!

Wakakaka….

Aku giler malas…takleh handle punyer malas…tak tau nak wat camner…

Sorilah beb…puasa2 ni….kurang masa nak menaip…

Wokeh…masih teringat spoiler aku tuari? Yang miki maus tu…Tp aku takmo citer pasal tu dulu…tunggu dulu..hold dulu..aku nak criter benda lain dulu…

Beberapa hari lepas aku telah menjumpai buku teks ini…

DSC04132

buku teks bahasa melayu..tingkatan tiga…ntah siapa punyer…adik2 aku plak…takde di tempat kejadian untuk aku bertanyer pasal buku teks ini…aku sgt kenal buku teks ini…ia buku teks yang sama aku pakai lebih kurang sedekad dulu…(pergh giler lama beb…dah tua aku rupanyer) hmm..kenapa wujud lagi…guna lagi ke? Bukan ke silibes dah upgrade? Hmm..aku curious…tp persetankan dulu cerita silibes..ada benda lain yang lebih menarik perhatian aku pada buku teks ini..

Aku terus rembat buku teks ini dan menyelak2 isi dalam nyer…aku pasti ia masih disitu..masih aku ingat…apekah  ia?…ia adalah ini…

DSC04133

Bendera? Ini adalah syair …apekah yang istimewa pada syair ini?? Saya akan bawa anda semua…menyingkap sejarah sejarah yang tersimpan..disebalik risalah ini…(baca dgn nada jejak rasul:sirah anbiya)

Sekitar tahun 1998….

Kelas 3 Nilam…

Harini kelas BM…bersama cikgu BM yang paling psycho sekali…haha…selalu benda unexpected akan dia buat…interaktif learning?…i dunno…maybe…but..whatever…dia garang giler…smer org takooot…mana2 jalan bawak rotan…rotan adalah lambang kuasa seorang guru pada ketika itu…dia juga mentor aku dalam program mentor mentee kat sekolah…dia cikgu disiplin..aku pula tidak…rekod disiplin je banyak…seperti mana iman…disiplin juga tidak dapat diwarisi…hehe

Hari itu kelas BM ada 2 masa…so sejam lebih punyer kelas…masuk2 kelas…mcm biasa cikgu BM aku ni akan masuk dgn muka leisure…makin muka dia ceria..makin seram kami dalam kelas…sbb kami tahu adelah tu benda dia nak buat…dia suruh kami bukak buku teks…

Kami pun bukak.,,ikut mukasurat yang dia cakap…

“syair…” aku bisik pada bibi…yang masa tu duduk sebelah aku…bisik perlahan saja..takot nak bercakap2 dalam kelas dia ni..bibi angguk2 saje…

Cikgu Ajis duduk atas meja…

“tolong bacakan syair ni…sorang satu rangkap”

Ringkas saja arahan dia…masih membuat muka manis…kami kecut perut..aku berkira2 ada lebih kurang 7 rangkap… cikgu ajis senyap saja…maknanyer dia nak org volunteer lah tu…

Kelas senyap nak dekat 5 minit…kelihatan beberapa org dah menyiku2 antara satu sama lain..nak suruh volunteer…Ajis masih diam…tak cakap ape..buat muka mesra…aku tak pasti siapa angkat tangan dulu…mungkin scorer dalam kelas…dia start baca…satu rangkap….syair…dah pasti berlagu lagu…pastinyer berbunyik kelakar…kami nak tergelak..tp tahan2..takmo gelak..karang ajis marah…memandangkan org pertama baca bunyik dah sumbang…nak tunggu volunteer untuk rangkap kedua lagi parah…lama giler…ajis diam…sesekali dia kuis2 rotan atas meja…barulah ada lagi yang serah diri jadik bahan gelak lepas ni sbb kena melagukan syair itu…geng aku..ika antara yang volunteer..haha…lawak la ika..cayalah…

Setelah hampir setengah jam…barulah habis bacaan syair itu…fuh lega…lepas jugak 8 org volunteer…terlepas seksa…aku pastinyer bukan org yang volunteer…tak kuasa aku…hahahha….tiba2 ajis bersuara lagi..

“ok…sekarang deklamasikan sajak…jgn org yang sama baca syair td..”

Pulak dah..aku ingat dah habis seksa…parah…sajak lagi susah rupanye…tp aku tak mau jugak terlibat…selfish…campur darah gemuruh lagi…so aku buat keputusan untuk berdiam diri…biar org lain volunteer…untuk sajak ni..bibik volunteer…haha..bagus bibik!! Caiyo…Has..sorang lagi geng aku baca sajak jugak…

20 minit berlalu…settle….sajak…lepas dah azab kami…aku dah bajet…lepas ni mesti pantun…mesti punya lah…pantun kurang  sikit bunyik lawak..bolehlah aku volunteer…

Tp tidak..ramai rupanyer beranggapan mcm aku…kali ini…tidak seperti syair dan sajak td.. ramai pulak berebut2 nak volunteer…lepas sorang.. sorang…memula angkat2 tangan..dah lepas tu masing2 bantai berdiri terus…cepat…10 minit je aku rasa dah habis sesi baca pantun…

Hahaha…fuh lega…ajis masih buat muka mesra..aku rasa takde ape lagi dah lepas ni..syair sudah..sajak sudah…pantun sudah…

“yang sudah sukarela baca syair, sajak dan pantun td…anda boleh duduk berehat…yang belum baca semua berdiri…”

Cilakak!!!!!!

Kena diri pulak sekarang…??WT???!?!

Maka dirilah beberapa kerat manusia selfish yang tak nak volunteer td…

“awak lagukan rangkap2 ini…tak kesahlah lagu ape..”

Senyap….tepinga2..konfius…tak paham…nyanyi plak? Worst! Lagi teruk dari kena syair!! Cilakak!

Senyap…

“kalau tak..kamu semua berdiri terus…” sekali lagi ajis bersuara..tgn masih lagi terkuis2 rotan…

“org pertama…nyanyi satu rangkap…org kedua..dua rangkap..orang ketiga…tiga rangkap…..”

Cemas..kelam kabut..nak angkat tangan tak tau nak nyanyi lagu ape?!!! Siot..!!! tetiba Jalut a.k.a sazali angkat tgn…(note:dia hensem orgye…)

“ok..Sazali…satu rangkap…lagu ape sahaja…”

Jalut angkat buku…lalu dia nyanyi…

“Bendera Negara bendera Malaysia..” (lagu bapaku pulang dari kota…)

Satu kelas bantai gelak…ajis senyum lebar..muka puas! Siot..

Jalut sambung lagi…dalam hati sure bengang budak2 ni gelak…aku yang berdiri pun join sekali gelak!

“Berkibar megah di puncak jaya…” (bapaku belikan kereta)

“menjadi lambang kedaulatan Negara…” (kereta kecil warna merah)

“bukti kesetiaan rakyat jelata…” (boleh ku bawa kesekolah)

“pon..pon..pon .pon..pon..pon..pon..pon…pon~~~~” satu kelas sambung…pastu gelak2…Jalut punyer muka dah merah giler…aku pun join sekali ‘pon pon pon’..sebelum aku teringat yang aku pun tgh diri..

“ok…seterusnyer…” aijs memecah gelak riang kami…

Aku kaget! Cemas..lagu ape?? Lagu ape??

“org kedua..dua rangkap..”

Tanpa aku sedari aku angkat tangan….cilakak..

“ok Lydia..nyanyi…”

Dalam hati menyumpah2! Kalau aku tau..aku baca syair td..satu kelas pandang aku..dahi berpeluh2..

Tp aku nyanyi jugak…aku bawak lagu style boria…aku nyanyi…dgn lajunye…dua rangkap rasa mcm sepuluh rangkap!!

***

2 rangkap settle…

Takde org gelak lagi..masing2 sekadar tersenyum aje…

Tiba2…..

“Lydia…kenapa suara awak keluar ikut hidung? “ ajis sound sejurus saja aku duduk…

Tetiba dunia aku jadi gelap…macam chelaker..budak2 ni bantai gelak hentak2 meja!! Mcm setan!! Tak guna!!!!!!!!!!!!!!

Nota syair: suara saya memang sengau…nak buat mcm mana?!?!?!?!?

Nota cikgu: ape cerita cikgu ajis sekarang?