Karangan tahap darjah dua yang sadis…

Hi…nama saya tipon…ntah kenapa saya letak nama tipon saya pun tak tau…saya adalah seketul handphone ber jenama sony ericsson model g900….saya dibeli oleh tuan saya sekitar tahun lepas…murah saja saya pada waktu itu…tuan saya beli dgn kredit kad sebab masa tu tuan saya tak sabar nak tunggu gaji maka dgn selamba dia membeli diri saya dgn kredit kad.

Tuan saya membeli saya hanya kerana satu keistimewaan…saya ada quick notes..dimana tuan saya pada ketika itu sgt gila mendoodle…oleh kerana dia tak mampu membeli seketul alat yang bernama graphic tablet maka dia rembat saja diri saya ini…

Saya sgt disayangi oleh tuan saya…dia jaga saya dgn bersungguh…beberapa bulan saya hidup ditatang bagai minyak yang penuh….(hebat betul diri saya tahu guna peribahasa!) saya juga menyayangi tuan saya..saya memberikan keseronokkan mendoodle kepada tuan saya…juga hasil gambar yang hebat kerana saya bekamera 5 MP…tuan saya suka menyentuh2 saya…dia menyentuh2 skrin saya dgn rakus…saya rasa bahagia…..

Selepas bebrapa bulan…tuan saya sudah kurang mendoodle…dia banyak kerja….maka dia sudah berhenti mendoodle…saya gusar…dia juga sudah mula berani membiarkan diri saya disentuh oleh sepupunya yang berumur 4 tahun itu…sepupu tuan saya bukan setakat menyentuh saya…beliau juga sering menonyoh2 saya dgn rakus..lebih2 lagi bila bermain game tom and jerry mencari keju…keadaan saya menjadi sgt tak selesa apabila seisi berebut2 mendapatkan saya antara 2 beradik itu..mujur, biasanya seisi berebut2 itu tidak lama….tuan saya akan mengambil tindakan tegas merampas saya dari sepupu2 nya yang rakus itu…saya kira tuan saya tidak sayangkan saya lagi…..rupanya tidak…dia masih lagi ambil berat..saya terharu…

Tuan saya ada satu habit yang merbahaya…texting sambil memandu..kadang2 saya risau…walaupun dia seorang pemandu yang brutal…saya tidak risau akan skill dia itu..Cuma..memandangkan dia texting ketika memandu…maka saya selalu diletakkan di atas riba….yang mencemaskan adalah…tuan saya adalah seorang yang pelupa….kadang2 dasyat juga tahap pelupa tuan saya ini….sangat sadis kerana bila dia keluar dari kereta…saya yang  berada diatas riba itu akan terhempas dgn sgt dramatic sekali..saya kecewa….peristiwa ini bukan sekali dua..banyak kali….tuan saya akan berasa kecewa setiap kali ia berlaku….

Tp itu semua cerita dulu2…kebelakangan ini…tuan saya kelihatan cool even saya jatuh tergolek2…dia buat muka selamba..kutip dan restart saya…lalu meneruskan kehidupan seperti biasa…akibat kejatuhan yang kerap…saya menjadik agak lembab beroperasi….kadang2 tuan saya naik hot…dia juga pandai mencarut…maka saya dicaruti dgn kejam..bukan salah saya….otak saya dah banyak kali bergegar kerana terhempas…bagaimana saya mahu beroperasi dgn baik??

Lama kelamaan..saya rasa sudah tidak disayangi…beberapa kali juga tuan saya menyuarakan niat untuk membaling saya ke dinding…saya sedih..saya kecewa…mengenangkan saya dulu pernah disayangi…saya rasa sgt kecewa….saya berharap dia suka mendoodle kembali…supaya saya dihargai seprti dahulu…namum..itu tidak mungkin berlaku…kerana..stylus saya sudah patah..oh! tak sanggup saya nak meneruskan penceritaan yang sadis ini! Tuan saya pada mulanya bertahan dgn stylus yang patah…dia selotep saja….sekarang dia dah tak kuasa nak layan…saya kini sendiri tanpa stylus…saya sudah tidak tahu apa akan jadi dgn saya….tahap selamba tuan saya memang tak boleh handle…kadang dgn selamba dia tonyoh saya dgn pensel 2B….pedih rasa jiwa…“Cap ayam betul stylus sony ericsson ni” kata tuan saya…

Kehidupan saya makin teruk apabila iphone 4 dikabarkan mahu keluar….tuan saya jadik tak keruan….hari2 usha iphone baru online…tuan saya sudah tidak endahkan saya…dia berangan2 nak beli iphone baru…survey banyak tempat…siap try contact sedaranya yang kerja bawak kapal terbang tu…dgn harapan nak kirem beli unlock punya iphone overseas..tuan saya bersungguh….dia sudah jatuh cinta pada iphone…macam takda android lain je dia nak beli…HTC ke, Xperia X10 ke, Samsung galaxy ke…tidak dipandangnya…jatuh cinta pandang pertama..pedulik hape dgn spec…

Saya sudah tidak tahan…tuan saya kelihatan nekad…saya pun nekad…dgn operating system saya yang bergegar…saya hang sesuka hati saya…saya turn diri saya ke inactive sim mode…terus tuan saya takleh call out…even call in pun tak dapat…padan muka tuan saya..pedulik hapa dia nak baling kedinding…tuan saya siap dah mimpi baling saya mcm gasing…saya sudah biasa kena maki…tuan saya stress…pahahal bonus lum keluar nak rembat iphone…terpaksa tuan saya bertahan dgn kelembapan saya….padan muka dia…manusia memang tak pernah bersyukur…tak tahu menghargai barang….saya redha..tuan saya sudah tidak sayang saya lagi…walaupun kadang2 dia mencium saya…itu tak bermakna dia sayang saya kerana sah2 gambar bf dia jadik wallpaper…sungguh gatal dan mengada2 tuan saya itu..menyampah juga saya kadang2….bulan tujuh sudah masuk pertengahan….tak lama lagi bonus…tidak pasti apa nasib saya pada ketika itu….masihkah tuan saya mahu menyimpan saya….saya tidak tahu….saya bersedia untuk sebarang kemungkinan….

Sekian saja karangan tahap darjah dua saya…..